Návštěvní řád – ruská báňa

Ruská parní baňa –  je jedinečná procedura. Žádná z léčivých procedur nekombinuje v sobě tolik promyšlených účinků vody, tepla a chladu. Jejich kombinace – je nejmocnější léčivá procedura. Parní lázeň má velký význam pro otužování a ozdravování organismu. Aby mohla mít parní lázeň příznivý účinek na organismus, doporučuje se konzultace se svým lékařem, seznámit se s kontraindikacemi a dodržovat pravidla.

  • Přijdete-li do parní lázně, nespěchejte do potírny či prohřívárny. Odpočiňte si, nalaďte se na příjemný pobyt.
  • Před návštěvou potírny je třeba si nejprve dát hygienickou sprchu (teplota vody – 35-37 stupňů, doba trvání 2-3 minuty), která připraví nejen pokožku a cévní systém, ale i celý organismus na vysokou teplotu.
  • Optimální teplota vzduchu v potírně by měla být 60-70 stupňů a vlhkost 50-60 procent. V případě nedostatečné vlhkosti ji lze zvýšit přidáním vody na kameny kamen například pomocí metliček.
  • Metličku lze využít během druhého kola v potírně.
  • Metličky vylučují fytoncidy a éterické oleje obsažené v listí zlepšují metabolické procesy kůže, dodávají tonus, zvyšují její pružnost a zabraňují předčasnému stárnutí.
  • V potírně je lepší být v poloze vleže. Snižuje to zátěž na kardiovaskulární systém, také to podporuje hlubší relaxaci nervového systému a svalstva, vazivového aparátu kloubu a celkově organismu.
  • Je třeba se usadit na ručník. Ten snižuje pocit horka na pokožce, vstřebává pot, který se intenzivně vylučuje při vysoké teplotě vzduchu. V poloze vleže je třeba se pravidelně otáčet podle toho, jak moc se prohříváte.
  • Chcete-li chránit své vlasy před vysušením, můžete na hlavě nosit saunový klobouk či obvázat ručník kolem hlavy jako turban. Pokrývka hlavy se musí držet volně a neměla by příliš hlavu utahovat.
  • Doba pobytu první návštěvy potírny by neměla přesáhnout 3-5 minut. Po prvním kole by se mělo odpočinout 10-15 minut. Během odpočinku se můžete napít vody, čaje či džusu.
  • Během druhého a následujících kol může být doba prodloužena o 10 minut. Pokud se cítíte dobře, můžete vylézt na vyšší lavici, kde je teplota o 8-12 stupňů vyšší.
  • Jakmile opustíte potírnu, je třeba si dát chladnou sprchu (1,5-2 minuty) či se nechat polít z polévacího vědra, nebo se ponořit do koupacího sudu, anebo jít na čerstvý vzduch.
  • Nováčci, senioři, děti a také ti, kteří se necítí příliš zdravě, by se měli nacházet v „komfortní“ zóně – na dolní lavičce, kde není teplota vzduchu příliš vysoká.
  • Doba trvání odpočinku před opuštěním sauny se stanoví individuálně, v průměru je to nejméně půl hodiny. Během této doby si tělo odpočine, všechny soustavy začnou normálně fungovat.

 

NAPROSTÉ KONTRAINDIKACE NÁVŠTĚVY PARNÍ LÁZNĚ A INFRASAUNY:

  • kožní či plísňová onemocnění;
  • v průběhu zhoršení chronického onemocnění jakékoli tělesné soustavy či systému;
  • akutní onemocnění infekční či jiné povahy;
  • horečka (zvýšená teplota);
  • výrazná cévní ateroskleróza s poškozením různých tělesných soustav a orgánů;
  • aktivní tuberkulóza;
  • zánět spojivek, kožní infekční onemocnění;
  • zhoubné novotvary;
  • náchylnost ke krvácení, trombóze, embolii;
  • závažné metabolické poruchy při cukrovce, kachexii, hypertyreóze;
  • výrazný zelený zákal;
  • psychózy a psychopatie;
  • s otevřeným ranami, obvazem (s náplastí) atd.;
  • náchylnost k alergickým reakcím;
  • pod vlivem alkoholu, omamných či psychotropních látek;
  • Návštěvníci, kteří tato pravidla poruší, jsou plně zodpovědní za škodu způsobenou na jejich zdraví, zdraví ostatních návštěvníků a související s tím materiální náklady.

 

Při správném chování v sauně byste měli mít příjemný pocit svěžesti a čilosti. Pravidelné navštěvování sauny vám dopřeje nejen zdraví, ale i spoustu pozitivních emocí.